דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טאי צ'י קלאסי במצפה רמון וחינוך יציבה: רב אמן ניר מלכי. הקונספט של צפריר. 

מאת    [ 31/01/2008 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 4780 פעמים ]

ללמד טאי צ'י לישראלים במצפה רמון: שאל את עצמך תמיד לפני מי אתה עומד, ולכמה זמן.
לתיירים ומזדמנים: אם הצלחת להביא אותם לנוע כקבוצה ולחוש את זרימת הפעימה של הטאי צ'י ותוכל לשמוע זאת במחיאת כף היד האחת.בסוף האימון.
לתלמידים קבועים: למד את הקאטות מהר ככל האפשר.אין דבר פחות יציב מתלמיד קבוע במצפה רמון. השתמש במוזיקה ובמקל.השתמש בנוף.
לתלמידי הישיבה: למד טאי צ'י קלאסי. קל להם ללמוד. וגם שיטת אלכסנדר.
למשפחה: למד כל מה שאתה יודע, ולכל אחד משהו אחר.

"מהר זה לאט, לאט זה מהר."
בתרגול דחיפה: "אם אתה סגור אתה פתוח. אם אתה פתוח אז אתה סגור."
ניר מלכי, ירושלים 1987. נאמר בשעור.

טאי צ'י קלאסי למתחילים הוא הקאטה ושיטת הלימוד כפי שנמסרו לי ולאחרים על ידי ניר מלכי במשך שלוש שנים לפני עשרים שנה.
החל מן השנה השנייה להוראתו את הטאי צ'י בישראל, וכפי שקיבל אותם מהמורה שלו שקיבל אותם במשפחתו בטאייואן. הטאי צ'י כולל את הקאטה של המקל כפי שנמסרה לי על ידי בני דותן, שלמד אותה כמורה ומטפל שיאצו בסין.

הקאטה נלמדת לאורך שנה לפחות והיא מונה בין 96 ל48 תנועות.? ?[תלוי איך סופרים} היא נמשכת בקצב אחיד ללא שינוי מתחילתה עד סופה לאורך פרק זמן שבין חצי שעה לכפול מזה ואף יותר.שיטת הלימוד מועברת במבנה השיעור הקבוע. הוא כולל תמיד חימום ,יציבות בתנועה ובקפיאה,עבודת זוגות של לחימה והקאטה של המקל .

גברים ונשים יכולים ללמוד בקבוצה מעורבת בהתחלה, אך ככל שמתקדמים בידיעת הקאטה ומבנה השיעור מתקרבים לרגע שבו יש להפריד בין המינים. האימון השגרתי נערך לרוב בחלל סגור וחשוף מריהוט. ללא מוזיקה, ללא מראות. על התלמיד להתאמן עצמאית בשנה הראשונה במבנה שעור מלא כל יום, למעט שבת.

העיקרון של ניר: על המתחיל מוטל להשתלב בזרימת הפעימה של הקבוצה בעזרת מבנה השיעור כולו. את הקאטה הוא מבצע עם הקבוצה עד המקום שלמד מן המורה. את המחצית הראשונה של הקאטה מלמד המורה בלבד לכל תלמיד בנפרד, תנועה אחר תנועה. את המחצית השנייה התלמיד לומד בעצמו מעוזרי המדריך.

העיקרון השני של ניר: . הידע הפנימי ביותר יכול לעבור רק במגע.
בכל אימון, עבודת הזוגות מאפשרת מגע ישיר בין המורה ובין כל תלמיד בקבוצה.
יש לכך חשיבות לא פחותה מהוראת התנועה לכל תלמיד בנפרד על ידי המורה בלבד.

העיקרון השלישי: בכל אימון מדריכים שניים .מורה ועוזר מדריך. בכל אימון מבצעים את הקאטה פעמיים. הזמן שבו מוביל עוזר המדריך את המתקדמים בקאטה הראשונה הוא הזמן שיש למורה ללמד את התנועה למתחילים.
ירושלים, מרכז נעמת קולנוע מיטשל.1987-1990

חינוך יציבה סיני.חינוך יציבה אורבאני.
טאי צ'י צו'אן כולל זרמים שונים על פי משפחות המקור בסין העתיקה. באופן הכללי ביותר: אמנות לחימה של עובדי אדמה עם אוריינטציה של 'יושבי קרקע'. כלומר שימוש מועט בכיסאות בחיי היום יום, והכיסאות שבשימוש נמוכים מאוד. על כן יציבתם הטבעית שונה לחלוטין מיציבתו של אדם אורבאני, מערבי או ישראלי. לכן יש טאי צ'י סיני, וטאי צ'י אחר.

טאי צ'י סיני נשען על מסורת רחבה של תרבות ואמנויות לחימה . טאי צ'י אחר הוא זה המיובא לישראל או למערב ועובר טרנספורמציה הכרחית ומתחייבת מעצם היותו מוטמע בגופו של המורה המערבי ועד כמה הוא מעביר את יציבתו המערבית לתלמידיו, כשהיא שזורה בתנועות אותן למד ממורה סיני. גם שיטת הלימוד משתנה, כדי להתאים אותה לתלמיד המערבי. אמירה זאת ניתן להכיל על כל שיטות העיסוי, ריפוי ומדיטציה או אמנויות לחימה שיובאו מן המזרח. איכות המורה ולימודו נמדדים בקרבת הקאטה למקור.
האבחנה אם המורה לטאי צ'י בישראל הוא דור ראשון של תלמידים לרבי אומן כמו ניר מלחי, בני דותן ואחרים או דור חמישי של תלמידי ?תלמידים הנה משמעותית .למיטב שיפוטי פער הדורות מתבטא בירידת איכות והתרחקות מן המקור. הקאטה מתקצרת מאוד, התנועות נהיות גולמניות וזרימת הפעימה הופכת להיות היפר אקטיבית או קפואה. מבחנם הסופי של אלה נמדד בלחימה ויכולת דחיפה ללא שימוש בכוח.

טאי צ'י ישראלי.
אני ישראלי יליד שיכונים של מדינה מערבית. בטרם הכרתי את הטאי צ'י כבר היו מאחורי עשרות אלפי שעות של ישיבה בכיסאות החל מינקות, אפשרות לעקמת רב דורית וליקוי צוואר האופייני ליציבה ישראלית- יהודית. יש לי או הייתה לי יציבה ישראלית אופיינית.
את העניין זה שערתי כבר בימים הראשונים ללימודי את הטאי צ'י. שיערתי גם ששינוי בהרגלי היציבה אינו יכול להתרחש רק על ידי אימון מתמיד בטאי צ'י. כמו מעטים אחרים פניתי לדרך שמשלבת לימוד שיטת אלכסנדר, טאיקוואנדו וטאי צ'י . ידוע לי שיש מורים אחרים לשיטת אלכסנדר שהפכו למדריכי טאי צ'י, וישנם מדריכי טאי צ'י מבית מדרשו של ניר מלחי שהפכו למורים מוסמכים בשיטת אלכסנדר.
השיטה מתמחה בישיבה וקימה מכיסא תוך הימנעות מן הליקוי בצוואר.
מלמד טאי צ'י וחינוך יציבה במרכז הספורט אונ. בן גוריון. אמן תחריט ורישום.
מדריך 'טיול טאי צ'י יציבה' בתיירות הר הנגב משנת 2001: סדנאות מנהלים עבור ישרוטל, נוער תגלית,קלאב רמון, החברה להגנת הטבע ואתרים אחרים בנגב. הופעות באירועים עם ריי הונדה בפריטה על 'ביווה'.
מטפל בלקויות יציבה-שיטת אלכסנדר. נייד0507184945 yetsiva@actcom.co.il
מאמרים ופרסומים באינטרנט : חינוך יציבה / דפים בעברית.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב